Varianten zakelijk schrijven
Zakelijk kunnen schrijven is een handige vaardigheid om te bezitten. Wanneer jij werkzaam bent bij een bedrijf kan het een onderdeel zijn van jouw werkzaamheden. Schrijf jij bijvoorbeeld geregeld een mail of brief in jouw werk? Breng je dagelijks of wekelijks offertes uit? Of wil je bijvoorbeeld recruiter worden en ga je regelmatig contracten opstellen? Dan kom jij tijdens deze werkzaamheden in aanraking met zakelijk schrijven.
De verschillende vormen van zakelijk schrijven vereisen allemaal een andere aanpak. Maar er zijn ook overeenkomsten tussen de uitingen van zakelijk schrijven. Wij hebben voor jou 5 handige zakelijke schrijven tips verzameld die van toepassing zijn op alle vormen van zakelijk schrijven.
Tip 1: Breng structuur aan
Bij het schrijven van een zakelijke tekst is het toepassen van structuur ontzettend belangrijk. Structuur zorgt ervoor dat de boodschap helder is voor de ontvanger. Bij het schrijven van een zakelijke brief begin je met een intro waarin je het onderwerp van de brief vermeld. Vervolgens omschrijf je het probleem. Tenslotte eindig je de brief met de genomen of te nemen maatregel. Het kan zijn dat jouw zakelijke brief afwijkt van deze indeling, maar zorg er te allen tijde voor dat je bij zakelijk schrijven gebruik maakt van een logische opbouw.
Tip 2: Hou het kort
Zakelijk schrijven vereist een kritische blik. Het is namelijk van belang dat je een zakelijke tekst kort en bondig houdt. Voorkom het onnodig herhalen van zaken, door je tekst kritisch na te lezen. Het uitprinten van de tekst en deze op een later moment nalezen kan hierbij helpen.
Tip 3: Gebruik de juiste schrijfstijl
Zakelijk schrijven betekent ook de juiste schrijfstijl toepassen. Ga voor jezelf na aan wie jouw zakelijke tekst is gericht. Pas je een informele of formele schrijfstijl toe? Heb je nog niet eerder contact gehad met de betreffende persoon kies dan altijd voor een formele schrijfstijl.
Tip 4: Besteed aandacht aan de opmaak
Zakelijk schrijven gaat niet alleen om de manier van schrijven maar ook om de opmaak van de zakelijke tekst. Schrijf je een zakelijke brief houd je dan te allen tijde aan de officiële richtlijnen van de opmaak van een zakelijke brief. Gebruik daarnaast altijd een zakelijk lettertype en zakelijke kleuren, zo laat je een professionele indruk achter bij de betreffende persoon.
Tip 5: Volg een cursus zakelijk schrijven
Wil jij je graag verder verdiepen in de wereld van zakelijk schrijven. Dan is de cursus Zakelijk Nederlands iets voor jou. Tijdens de cursus leer je onder andere zakelijke teksten opstellen, taal- en stijlfouten vermijden en een overtuigende tone of voice gebruiken. Je sluit de cursus af met het officiële examen van de Nederlandse Associatie voor Examinering. Je ontvangt dus een erkend diploma na afronding van de cursus. Een mooi papiertje om op zak te hebben!
Heb jij tijdens het werk veel contact met buitenlandse bedrijven, dan is de cursus Zakelijk Duits, Zakelijk Frans of Zakelijk Engels wellicht iets voor jou.
Moet je voor je werk ook veel lezen? Met de cursus Snellezen kun jij in 3 maanden tijd sneller leren lezen.