Gratis studiegids

 

Administratiekantoor beginnen: iets voor jou?

Wat zijn de eisen om een administratiekantoor op te zetten? NHA brengt je op de hoogte

Er is steeds meer behoefte aan externe kantoren die de administratie en de boekhouding van kleine bedrijven en zzp’ers op zich nemen. Niet elke bedrijfsleider of zzp’er heeft de tijd of de interesse om zich met tijdrovende zaken zoals het inboeken van facturen en het bewaren van de bedrijfsadministratie bezig te houden.

Voor dat soort taken wordt vaak een administratiekantoor ingezet. Er zijn geen wettelijke eisen om een administratiekantoor te beginnen, maar je moet uiteraard wel een basiskennis hebben van bijvoorbeeld loonadministratie, belastingwetgeving en boekhouden. 

 

Wat doet een zelfstandig administratiekantoor?

De kerntaak van een administratiekantoor is, zoals de benaming al aangeeft, het verwerken en het controleren van de administratie van een bedrijf. Administratiekantoren zijn er in allerlei soorten en maten. Sommige kantoren bestaan uit slechts één persoon, andere tellen honderden personeelsleden.

Er zijn kantoren die zich alleen met loonadministratie bezighouden, alleen met financiële administratie, of met alle bedrijfsadministratie. Een bedrijfsleider of zzp’er kan ervoor kiezen om alle administratie uit te besteden of om bijvoorbeeld alleen de boekhouding en de belastingaangiften te laten uitvoeren door een administratiekantoor.

Er is een verschil tussen een administratiekantoor beginnen en een accountantsbureau starten. In beide kantoren zijn boekhouders en administrateurs bezig met het verwerken van de administratie, het voeren van de boekhouding en het opstellen van jaarrekeningen. In een accountantsbureau werken er echter ook accountants, die de eindverantwoordelijkheid nemen voor de jaarrekeningen en hiervoor een ‘samenstelverklaring’ aftekenen.

 

 

Eigen administratiekantoor beginnen: franchise of niet?

Een zelfstandig administratiekantoor beginnen betekent dat je ondernemer wordt. Uiteraard moet je voldoende kennis bezitten over zaken als boekhouding, financiële administratie, loonadministratie, belastingwetgeving en dergelijke. Maar je moet ook weten hoe je je eigen kantoor financieel gezond houdt. Je moet klanten aantrekken, investeren in up-to-date software, je concurrenten de baas blijven, je zaak bekendmaken bij het publiek enzovoorts. Bekijk deze pagina als je een bedrijf wilt starten vanuit het comfort van je eigen huis. 

Het is ook mogelijk om als franchisenemer een administratiekantoor te beginnen. Je blijft dan de baas van je eigen zaak, maar je gebruikt (tegen betaling) de merknaam van een grotere organisatie (de franchisegever).

Het voordeel is dat de publiciteit voor je kantoor wordt verzorgd door de franchisegever. Deze biedt je ook ondersteuning met bijvoorbeeld de aankoop van software, het inrichten van je zaak enzovoorts. Je franchisegever vraagt echter een periodieke vergoeding voor het gebruik van zijn merknaam. Bovendien moet je je houden aan de huisregels van de franchisegever. 

 

Opstarten administratiekantoor: opleiding

Is een administratiekantoor beginnen jouw grote droom, maar wil je nog meer kennis opdoen over boekhouden, loonadministratie en belastingwetgeving? Dan is de NHA-opleiding Houder administratiekantoor wat voor jou.

 

Na het volgen van deze cursus ben je uitstekend voorbereid om succesvol een administratiekantoor op te starten en te runnen. Vraag snel een gratis proefles aan en overtuig je van de kwaliteit van deze opleiding. 

 

NHA biedt in elke branche bedrijfscursussen aan

- Beauty en wellness
- Coaching
- Dierenverzorging
- Fotografie en film

 

Alle bedrijfscursussen bekijken »
Gratis Tablet incl. toetsenbord bij inschrijving

Daarom NHA

  • 15 dagen gratis op proef
  • Start direct met de cursus
  • Studeer in jouw eigen tempo
  • Lesgeld terug als je niet slaagt
  • Gratis toegang tot de
    NHA e-bookbibliotheek
Op de hoogte blijven
Wil je als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste opleidingen en het laatste nieuws? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!
Succesvol aangemeld!